სარკინიგზო უსაფრთხოება
საქათველოს
სარკინიგზო ტრანსპორტის რეფორმის I ფაზის ფარგლებში (2023-2024) ხორციელდება იმ
მატარებლის მემანქანეთა სერტიფიცირების შესახებ, რომლებიც მართავენ
ლოკომოტივებსა და მატარებლებს
გაერთიანების საკინიგზო სისტემაში 2007/59/EC დირექტივის დანეგვა, რომლის
შესრულებაც გათვალისწინებულია ევროკავშირთან გაფორმებული ასოცირების შესახებ შეთანხმებით.
აღნიშნული დირექტივა ადგენს ლოკომოტივების და მატარებლების მემანქანეების სერტიფიცირების პირობებსა და
პროცედურებს და განსაზღვრავს ამოცანებს, რომლებზეც პასუხისმგებელნი არიან ევროკავშირის წევრი სახელმწიფოს კომპეტენტური ორგანოები, მატარებლის მემანქანეები და
სექტორის სხვა დაინტერესებული მხარეები - სარკინიგზო საწარმოები, ინფრასტრუქტურის მენეჯერები და სასწავლო ცენტრები.
დირექტივით გათვალისწინებულია მატარებლის მემანქანეების სერტიფიცირების ორ-ეტაპიანი პროცესი: 1. (მართვის მოწმობის) გაცემა, რომელიც უნდა მოხდეს კომპეტენტური ორგანოს მიერ და რომელიც ადასტურებს მისი
მფლობელის შესაბამისობას მინიმალურ სამედიცინო მოთხოვნებთან, საბაზისო განათლებასთან და ზოგად პროფესიულ უნარებთან; 2. სერტიფიკატის გაცემა, რომელიც ხდება სარკინიგზო საწარმოს ან ინფრასტრუქტურის მენეჯერის მიერ
და რომელიც განსაზღვრავს, რომელ სარკინიგზო ინფრასტრუქტურაზე და რომელი მოძრავი შემადგენლობის მართვაზეა უფლებამოსილი მისი
მფლობელი.
დირექტივის ძირითადი დებულებები:
იმპლემენტაცია და სარკინიგზო ტრანსპორტის სააგენტოს უფლება-მოვალეობები:
დირექტივის იმპლემენტაციის პროცესში სააგენტოს პასუხისმგებლობაა შექმნას „მატარებლის მემანქანის მართვის მოწმობისა და მემანქანის სერტიფიკატის გაცემის, განახლებისა და
აღდგენის, მათი მოქმედების შეჩერებისა და გაუქმების წესები და
პირობების’’ დოკუმენტი, მასთან დაკავშირებული კანონქვემდებარე ნორმატიული აქტები, რითაც საბოლოო ჯამში უზრუნველყოფილი იქნება ის წესები და
პროცედურები რითაც დარეგულირდება მემანქანეთა პროფესიული სწავლების, გამოცდების, ჯანმრთელობის მდგომარეობის, მინიმალური კომპეტენციებს მიკუთვნებული საკითხები, ასევე, პროცესში ჩართული მხარეების, სარკინიგზო საწარმოს, ინფრასტრუქტურის მენეჯერისა და სასწავლო ცენტრების მიმართ წაყენებულ მოთხოვნები. აღნიშნულის უზრუნველსაყოფად, საქართველოში მოქმედი კანონმდებლობის დირექტივის მოთხოვნებთან შესაბამისობაში მოყვანის და
მათი პრაქტიკაში დანერგვის მიზნით, სარკინიგზო ტრანსპორტის სააგენტოს მიერ დაგეგმილია (2025 წლის 1 იანვრამდე):
საკანონმდებლო ცვლილებები:
ნაწილობრივ განხორციელდა 2023 წელს საქართველოს სარკინიგზო კოდექსში შეტანილი ცვლილებების საფუძველზე. დირექტივის ძირითადი პრინციპები ასახულია საქართველოს კანონმდებლობაში, რაც ქმნის სამართლებრივ საფუძველს სრული დაახლოებისთვის. სარკინიგზო კოდექსს დაემატა ახალი VIII.1 თავი, რომლითაც დადგინდა მემანქანის მართვის მოწმობის გაცემის და სერტიფიცირების შესაბამისი დებულებები, კერძოდ, რკინიგზის სისტემაში მატარებლის მართვის უფლება ექნება მხოლოდ იმ
მემანქანეს, რომელიც ფლობს განსაზღვრულ უფლებამოსილების დამადასტურებელ დოკუმენტებს - მართვის მოწმობას და მემანქანის სერტიფიკატს.
დირექტივის მნიშვნელობა:
შედეგად, დაინერგება ერთიანი სისტემური (და ევროპული) მიდგომა მატარებლის მემანქანეებისთვის მართვის მოწმობის გაცემის მიმართ. ყოველივე ეს,
თავის მხრივ, უზრუნველყოფს სარკინიგზო სისტემაში მატარებლების და ლოკომოტივების მემანქანეების მაღალ კვალიფიკაციას და
აღნიშნულ საკითხებზე სახელმწიფოს (სააგენტოს) მხრიდან სისტემატური ზედამხედველობის განხორციელებას.