სარკინიგზო უსაფრთხოება

საქართველოს სარკინიგზო ტრანსპორტის რეფორმის I ფაზის ფარგლებში (2023-2024), ხორციელდება სახიფათო ტვირთების შიდა ტრანსპორტირების შესახებ 2008/68/EC დირექტივის დანერგვა, რომლის შესრულებაც გათვალისწინებულია ევროკავშირთან გაფორმებული ასოცირების შესახებ შეთანხმებით.


დირექტივის მიზანია ევროკავშირის მასშტაბით სახიფათო ტვირთების უსაფრთხო და ეფექტური ტრანსპორტირების მოწესრიგება და რეგულაციების ჰარმონიზება უსაფრთხოების უმაღლესი სტანდარტების უზრუნველსაყოფად. სარკინიგზო ტრანსპორტის კუთხით, დირექტივა გულისხმობს სახიფათო ტვირთის რკინიგზით საერთაშორისო გადაზიდვის შესახებ წესების (RID), გავრცელებას ეროვნულ სატრანსპორტო სისტემაზე.

 

დირექტივის ძირითადი დებულებები ეხება შემდეგ საკითხებს:

 

  • უსაფრთხოების ერთიანი წესები: ადგენს სახიფათო ტვირთის რკინიგზით უსაფრთხო ტრანსპორტირების საერთო წესებს;
  • მოქმედი სუბიექტების როლები და პასუხისმგებლობები: განსაზღვრავს სახიფათო ტვირთის ტრანსპორტირებაში ჩართული სუბიექტების პასუხისმგებლობას, მათ შორის, უსაფრთხოების სტანდარტებთან შესაბამისობას;
  • მარეგულირებელი ჩარჩო: უზრუნველყოფს სახიფათო ტვირთების ტრანსპორტირების ყოვლისმომცველ მარეგულირებელ ჩარჩოს, რომელიც უზრუნველყოფს უსაფრთხოების თანმიმდევრული ზომების არსებობას.

 

დირექტივის იმპლემენტაცია:


საქართველოს კანონმდებლობასთან 2008/68/EC დირექტივის ჰარმონიზაციის პროცესში, სააგენტოს მიერ მოხდება „სახიფათო ტვირთის რკინიგზით გადაზიდვის წესის’’ შემუშავება, რაც უზრუნველყოფს სახელმწიფოს მხრიდან სახიფათო ტვირთის რკინიგზით გადაზიდვის სფეროს რეგულირებას, გადაზიდვის პროცესში ჩართული სუბიექტებისა და კომპეტენტური ორგანოების როლებისა და ვალდებულება/პასუხისმგებლობების განსაზღვრას, უსაფრთხოების დონის ამაღლებას, რომლის შედეგადაც შეიქმნება საფუძველი რკინიგზით სახიფათო ტვირთის საერთაშორისო გადაზიდვის განხორციელებისა RID-ის რეგულაციების თანახმად.


საკანონმდებლო ცვლილებები:


2023 წელს, სარკინიგზო კოდექსში შეტანილი ცვლილებების შედეგად, საქართველოს კანონმდებლობაში აისახა დირექტივის ძირითადი პრინციპები და შეიქმნა სამართლებრივი საფუძველი მასთან სრულად დაახლოებისთვის.


სარკინიგზო ტრანსპორტის სააგენტოს უფლება-მოვალეობები:


  • რეგულირება და ზედამხედველობა: სახიფათო ტვირთის სარკინიგზო ტრანსპორტის უსაფრთხოების სტანდარტების დაცვის უზრუნველყოფა;
  • საკანონმდებლო ჩარჩო: 2008/68/EC დირექტივასთან შესაბამისობის საკანონმდებლო ბაზის ჩამოყალიბება და ზედამხედელობა მის შესრულებაზე;
  • უსაფრთხოების უზრუნველყოფა: უსაფრთხოების პროტოკოლის მონიტორინგი და აღსრულება სარკინიგზო შემთხვევების თავიდან ასაცილებლად და უსაფრთხო ტრანსპორტირების პირობების უზრუნველსაყოფად.

 

2008/68/EC დირექტივა მნიშვნელოვანი კომპონენტია რკინიგზით სახიფათო ტვირთების ტრანსპორტირების უზრუნველსაყოფად. სარკინიგზო ტრანსპორტის სააგენტოს როლი აღნიშნული დირექტივის ეროვნულ კანონმდებლობასთან ჰარმონიზაციის პროცესში, გადამწყვეტია უსაფრთხოების სტანდარტების გაუმჯობესებისა და საქართველოს სარკინიგზო სისტემის ევროპულ ნორმებთან ინტეგრირებისთვის.